Ny webbplats för Åbo socialdemokrater

Hej! Välkommen till Åbo socialdemokraters splitternya webbsida! Sidan är under uppbyggnad och mer innehåll kommer att publiceras inom kort. Besök gärna sidan på nytt om en vecka – fram till dess kan du bekanta dig med vår Facebook-sida.

Ett svar till “”

1. Fint att vår websida är uppdaterad! Som ordförande för föreningen tänkte jag ta upp en sak, som jag gått och funderat på:
    HUR ÄR DET MÖJLIGT ATT EL-NÄTET I VÅRT LAND ÄR I PRIVATA HÄNDER ?
    Det var visst så att det statsägda bolaget Fortum delades i två delar. Den ena delen skulle producera elektricitet och den andra skulle distribuera den. Så långt var det väl okej, men hur gick det sen? Man beslöt att sälja ut en del och då valde man att sälja distributionsnätet. Men det är just den verksamheten som är ett slags monopol! Man kan inte bygga ut parallella överföringssystem, lika litet som man kan bygga ut ett paralleltt järnvägsnät eller landsvägsnät. Det skulle medföra orimliga kostnader. Nuvarande trafikminister Anne Berner är en baddare på att privatisera, men det förefaller som om tillochmed hon med tiden börjar komma på litet bättre tankar.
    Produktionen av el kan kan man konkurrera om, men inte distributionen. Så vem i all världen är det som borde ställas till svars för oförsvarbara beslut? Är det Mauri Pekkarinen, som ju var med och körde genom Pyhäjokiprojektet, där Fortum helt överraskande gick in och räddade det ohållbara projektet?
    Man borde ju se framåt och konstatera att gjort är gjort, men riktigt stora blunders borde väl politiker och tjänstemän på något sätt kunna ställas till svarsr för!
    Gustav Wickström

Gilla